Friday, April 11, 2008

BAGAIMANA MEMPERCAYAI


Bagaimana kita nak mempercayai pada seseorang?

Melalui mata, kita boleh lihat seseorang dari segi "non-verbal communication"nya, gayanya berpakaian, perawakannya, wajahnya, jamnya, keretanya dan sebagainya, lalu kita menghukumi dia sama ada, boleh dipercayai atau tidak.

Melalui telinga, kita dengar gayanya bercakap, dengan lembutnya, sopan santunnya, beradabnya dan sebagainya, lalu kita menghukumi dia sama ada, boleh dipercayai atau tidak.

Melalui mulut, kita bertanya dan menguji seseorang, lalu dijawabnya, sambil mata kita dan telinga kita sama-sama mengawasinya, lalu kita menghukumi dia sama ada, boleh dipercayai atau tidak.

Setelah itu, kita membuat keputusan yang kita percaya pada seseorang dan tak lama selepas itu kita ditipunya, atau kita menghukumi seseorang yang lain yang dia itu tidak boleh dipercayai dan selepas itu kita menyesal kerana tidak mempercayainya.

Selalunya begitulah lumrah alam, setiap hari dilaporkan didalam akhbar-akhbar. Walaupun kita telah melihatnya, mendengarnya dan berkata-kata denganya kita masih lagi tertipu dengan keputusan kita sendiri.

Rata-rata yang ditipu adalah orang yang dapat melihat, mendengar dan berkata-kata.

Kita merasa hairan bagaimana orang buta mempercayai teman-temannya? Apakah metodologi yang dipakai oleh orang buta? Apakah perimeter yang dipakai oleh orang buta bagi mempercayai teman-temannya termasuk kita yang sempurna ini, untuk dipercayainya?

Bagaimana mereka menilai sehingga dalam setahun hampir tiada orang buta ditipu oleh teman-temannya, malah, kita pada tiap-tipa malam, ditipu oleh orang-orang yang berlagak buta yang meminta sedekah di merata-rata.

Teman saya pernah bertanya kepada orang buta berkenaan dengan apa yang dilihatnya dalam keadaan buta itu. Orang "buta asal" itu menjawab yang dia melihat warna kuning sahaja. Teman saya mempercayainya sampai sekarang bahawa orang buta itu nampak warna kuning dalam
kebutaannya. walaupun teman saya mempercayai orang buta itu, saya bertanya dia selepas 6 tahun, Bagaimana orang buta asal itu tahu warna kuning? dia terdiam...

Sekarang siapa yang buta? Apakah sebenarnya penglihatan? Adakah melalui mata? atau dimanakah "penglihatan" yang sebenarnya?