Saturday, May 9, 2009

SAJAK SAPARDI DJOKO DAMONO


AKU INGIN


Aku ingin mencintaimu dengan sederhana
dengan kata yang tak sempat diucapkan
kayu kepada api yang menjadikannya abu

Aku ingin mencintaimu dengan sederhana
dengan isyarat yang tak sempat disampaikan
awan kepada hujan yang menjadikannya tiada


  • HUJAN BULAN JUNI

  • tak ada yang lebih tabah dari hujan bulan juni
  • dirahasiakannya rintik rindunya kepada pohon berbunga itu
  • tak ada yang lebih bijak dari hujan bulan juni
  • dihapusnya jejak-jejak kakinya yang ragu-ragu di jalan itu
  • tak ada yang lebih arif dari hujan bulan juni
  • dibiarkannya yang tak terucapkan diserap akar pohon bunga itu

Nota: Sapardi adalah seorang pemuisi Indonesia.
Terlalu sukar untuk tidak melahirkan rasa kagum apabila tersentuh puisi-puisi nukilan Sapardi

AKU DAN RINDU


aku dan rindu selamanya
akan bermusuhan
tentang siapakah
yang lebih berhak
terhadap cinta...
reza

LATAR BELAKANG PAS DAN UMNO

(artikel ini ditulis oleh pemilik blog)

  • Walaupun pada peringkat-peringkat awal, terdapat pelbagai gerakan nasionalisme Melayu yang didukung oleh pelbagai kumpulan, namun gerakan politik Melayu secara besar-besaran hanya muncul apabila tertubuhnya sebuah parti politik yang dikenali sebagai UMNO pada tahun 1946. Tujuan utama penubuhan UMNO pada ketika tersebut adalah untuk melindungi hak-hak dan identiti bangsa Melayu daripada ancaman bangsa-bangsa asing yang menetap di Tanah Melayu pada ketika itu yang timbul akibat daripada pengenalan konsep Malayan Union oleh kolonial British. Kepimpinan tertinggi UMNO pada awal penubuhannya adalah terdiri daripada golongan elit Melayu tradisional yang berlatar belakang administratif dan aristokratik sekular dan tidak terlalu mementingkan perjuangan prinsip-prinsip Islam dalam usaha-usahanya mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu.

  • Selepas penubuhan UMNO pada tahun 1946, peranan Islam di dalam perkembangan politik Melayu menjadi semakin penting. Sejak lewat tahun 1950, Islam bukan sahaja telah dilihat sebagai ejen pembangkit semangat nasionalisme Melayu, malah telah menjadi sumber langsung ideologi politik Melayu pada ketika itu. Hasil usaha-usaha Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dengan sokongan Maahad Il-Ehya Assyarif Gunung Semanggol, PKMM telah berjaya mengumpulkan ramai pemimpin Melayu Islam di Tanah Melayu, kecuali pemimpin-pemimpin UMNO, bagi menyertai satu kongres pada tahun 1948. Hasilnya, tertubuh satu majlis yang dikenali sebagai Majlis Islam Tertinggi Se Malaya (MATA). Matlamat utama penubuhan MATA adalah bagi menuntut dan melaksanakan perubahan yang radikal terhadap sistem pentadbiran Islam di seluruh Tanah Melayu daripada British. Pada tahun 1948 juga, MATA telah berjaya menubuhkan satu parti politik Islam yang dikenali sebagai Hizbul Muslimin yang bertujuan mendaulatkan Islam di Tanah Melayu. Penubuhan Hizbul Muslimin adalah mengambil inspirasi daripada perkataan “Hizbullah” di dalam Al-quran serta gerakan Ikhwan Al-Muslimin di Mesir dan gerakan Masyumi di Indonesia.[1] Namun akibat daripada sikap radikal Hizbul Muslimin, pihak British telah mengharamkannya setahun kemudian dengan alasan bahawa parti tersebut menjadi ancaman kepada kestabilan politik di Tanah Melayu.[2]

  • UMNO yang merasa tergugat dengan perkembangan ini telah melantik beberapa tokoh agama bagi membentuk komponen-kompenen agama di dalam parti tersebut. Pada November 1951, melalui Bahagian Agama dalam UMNO, didirikan Persatuan Ulama Se-Malaya yang dipimpin oleh Haji Ahmad Fuad Hassan. Pada tahap awalnya pertubuhan ini adalah bersifat kebajikan dan penubuhannya adalah tertakluk kepada undang-undang tubuh UMNO sendiri. Namun setelah beberapa ketika, Persatuan ini mendapati cita-cita Islam tidak boleh digunakan di dalam UMNO, kerana itu satu parti Islam perlu dilahirkan untuk menyatukan golongan yang mahukan Islam di dalam UMNO. Pertelingkahan yang terjadi antara ahli-ahli UMNO yang menyokong pendirian Persatuan Ulama Se-Malaya dan ahli-ahli UMNO yang lain telah menyebabkan ramai pemimpin Islam di dalam UMNO telah keluar dan bersatu menubuhkan sebuah parti politik yang dikenali sebagai Pan-Malayan Islamic Party pada tahun 1951 yang seterusnya telah dikenali sebagai Parti Islam Se-Malaysia (PAS) setelah secara rasmi didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan pada 31hb Mei 1955.

  • Penubuhan PAS secara bebas daripada UMNO ini menunjukkan bahawa konflik dan perbezaan pendapat antara PAS dan UMNO telah wujud seawal penubuhan UMNO itu sendiri. Ahli-ahli UMNO yang tediri daripada golongan yang mendapat pendidikan agama dan menyokong Persatuan Ulama Se-Malaya di dalam UMNO melihat bahawa ideologi politik nasionalisme Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO tidak serasi dengan cita-cita politik Islam mereka. Perbezaan pendapat yang menyentuh asas ideologi perjuangan UMNO inilah merupakan titik utama perpecahan di dalam UMNO sehingga mewujudkan parti PAS.

  • Pada period awal penubuhan PAS, perjuangannya lebih menumpukan kepada ideologi nasionalisme Melayu-Islam. Dr. Burhanuddin Al-Helmi yang telah dilantik sebagai Presiden PAS bagi menggantikan Dr. Haji Alias Abbas pada 25hb Disember 1956, sepanjang tempoh kepimpinannya, amat menekankan prinsip-prinsip perjuangan yang mengharmonikan antara faham nasionalisme dan Islam sekaligus. Namun pada sisi PAS nasionalisme dipandang sebagai alat untuk perjuangan Islam dan bukan tujuan utama perjuangannya. Di dalam Falsafah Kebangsaan Melayu, Dr. Burhanuddin menyebut:

  • Islam memandang kebangsaan itu sebagai alat bukan tujuan. Kebangsaan hendaklah mengambil tempat yang sederhana dan bulat sebagai satu lambang yang boleh menarik dan menyatukan suatu bahagian tenaga untuk mencapai cita-cita mulia yang besar dan abadi, sebagaimana Islam memandang dunia bukan tujuan tetapi hanya satu alat atau tunggangan yang menyampaikan ke akhirat.[3]

  • Sepanjang kepimpinannya, Dr. Burhanuddin Al-Helmi konsisten memperjuangkan prinsip nasionalisme Melayu – Islam sehinggalah beliau ditahan dibawah ISA, Prinsip ini diulanginya didalam ucapan terakhir, sebelum beliau meninggal dunia, di Mesyuarat Agung PAS pada tahun 1964, beliau menyatakan:

    “Dalam pergolakan politik di tanah air ini, PAS muncul dengan cita-cita kenegaraan Islam, cita-cita ini wujud dan diperjuangkan berdasarkan keyakinan hidpu beragama dalam kalangan pendukung PAS.”[4]

  • Prinsip-prinsip perjuangan nasionalime Melayu-Islam yang dibawa oleh kepimpinan Dr. Burhanuddin ini bukan sahaja dianuti oleh pemimpin-pemimpin PAS yang lain malah juga didukung oleh seluruh ahli-ahli PAS yang lain, menjadikan zaman kepimpinan Dr. Burhanuddin sebagai salah satu era kegemilangan bagi PAS. Hasilnya pada pilihanraya 1959 PAS telah berjaya menawan 2 negeri iaitu Kelantan dan Terengganu walaupun hayat pemerintahan PAS di Terengganu hanya bertahan selama 2 tahun sahaja.[5]

  • Selepas Dr. Burhanuddin, PAS diterajui oleh Datuk Mohd Asri bin Haji Muda (1962-1982) sebagai Yang di Pertua PAS, semasa Asri PAS gagal menunjukkan kemampuannya untuk begerak sebagai sebuah parti Islam, malah tidak banyak bezanya dengan UMNO sendiri dari segi cita-cita Melayu dan beberapa pemimpinnya tidak memaparkan perwatakan Islam, maka kepada golongan fundamentalis di kalangan ahlinya sendiri, PAS dilihat sebagai tidak menepati kehendak atau idea sebuah pergerakan Islam. PAS pada masa Asri merupakan satu masa peralihan antara fahaman nasionalisme Melayu -Islam kepada fahaman fundamentalis Islam yang mencabar sejak awal 1980-an. Akibat konflik dalaman PAS dan tekanan golongan fundamentalis yang ada didalam PAS, akhirnya Asri telah keluar PAS dan menubuhkan HAMIM pada tahun 1982. Dengan berakhirnya era Datuk Asri maka bermulalah pula era kepimpinan ulamak di dalam PAS yang diterajui oleh Haji Yusuf Rawa yang merupakan bekas Duta Malaysia ke Iran.[6] Selepas Haji Yusuf Rawa, pada 1989 jawatan Presiden PAS diambil alih pula oleh Haji Fadzil Mohd. Nor.

  • Kejatuhan Datuk Asri dalam Muktamar Tahunan PAS ke-28 menyaksikan angin perubahan yang berlaku dalam parti tersebut daripada pendekatan nasionalime-Islam kepada fundamentalime Islam yang radikal yang dipimpin oleh golongan ulamak di dalam PAS. Mauduk perjuangan PAS lebih ditumpukan kepada soal dakwah dan akidah. Justeru soal akidah menjadi justifikasi utama dalam menentukan apa jua perkara yang menyentuh dasar-dasar perjuangan PAS. Kepimpinan sebegini,dihujahkan, sengaja dilaksanakan oleh kepimpinan ulamak di dalam PAS bagi tujuan menghapuskan bayang-bayang kepimpinan lama di bawah Datuk Asri yang telah menyebabkan PAS kehilangan sentuhan perjuangan nasionalisme-Islamnya. Kepimpinan sebegini juga dihujahkan, dilaksanakan sebagai sebahagian daripada usaha-usaha untuk mengembalikan keyakinan ahli-ahli PAS yang lain terhadap model perjuangan Islam yang telah dipelopori oleh kepimpinan PAS yang terdahulu sebelum zaman Datuk Asri. Era kepimpinan ulamak yang memperkenal perjuangan fundamentalisme-Islam radikal yang dimulakan oleh Haji Yusuf Rawa dan seterusnya membawa kepada zaman Haji Fadzil Mohd. Nor telah berjaya mencipta beberapa tokoh ulamak yang disegani oleh ahli-ahli PAS dan menjadi lambang cita-cita perjuangan PAS seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Haji Abdul Hadi Awang. Dalam dekad 1990an walaupun masih mengekalkan konsep kepimpinan ulamak, hasil daripada penyertaan golongan-golongan professional didalam PAS, PAS dilihat sebagai lebih liberal dan terbuka walaupun masih mengekalkan dasar-dasar fundamentalis-Islam dalam perjuangannya.[7]

  • PAS walaupun telah mengalami beberapa anjakan pemikiran sepanjang sejarah perjuangannya seperti yang dibincangkan diatas, namun faktor Islam yang menjadi asas utama dan menunjangi perjuangannya tidak pernah dilupakan oleh pendukung-pendukungnya. Bagi PAS Islam mengatasi segalanya dan segala sesuatu mestilah tunduk dan selaras dengan kehendak-kehendak Islam itu sendiri. Adalah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa politik PAS adalah politik Islam itu sendiri. Dengan kata lain PAS tidak pernah mengamalkan pemisahan, walau sedikitpun, antara politik dan agama, malah Agama Islamlah yang menjadi tunjang utama kepada ideologi politik PAS. Hasilnya PAS telah sepanjang perjuangannya mempunyai ideologi politik yang amat jelas iaitu perjuangan Islam secara keseluruhannya dalam apa jua bidang yang menyangkut kehidupan berpolitik.

  • Pada Dekad 1990-an dibawah pimpinan Haji Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am Nik Abdul Aziz Nik Mat, PAS mengamalkan dasar yang lebih liberal di dalam perjuangan politik Islamnya, PAS pada dekad ini, dengan kemasukan ramai tenaga-tenaga professional telah berjaya memperjuangkan identiti Islam dengan tidak mengira keturunan bangsa, ingin menghidupkan kesedaran Islam yang tulen, bercita-cita menghidupkan budaya Islam, mahukan sebuah negara Islam dan melaksanakan undang-undang Islam yang diterajui oleh kepimpinan ulamak.

  • UMNO disudut lain, yang ditubuhkan sebagai manfestasi kemuncak perjuangan nasionalime Melayu.[8] Tindakan kerajaan British mengisytiharkan kertas putih mengenai rancangan Malayan Union pada 22 Januari 1946, yang menegatifkan Kuasa-kuasa Raja Melayu serta menidakkan hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu telah membangkitkan kemarahan di kalangan orang-orang Melayu. Satu perhimpunan besar-besaran yang dikenali sebagai Kongres Melayu Se-Malaya pertama telah diatur oleh Persatuan Melayu Selangor di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baharu, Kuala Lumpur pada 1hb Mac hingga 4hb Mac 1946 dan seramai 41 Pertubuhan-pertubuhan Melayu telah menghadiri perhimpunan tersebut.

  • Dato Onn Bin Jaafar daripada Persatuan Melayu Johor telah dipilih sebagai Pengerusi Kongres. Antara usul yang telah diluluskan oleh Kongres tersebut termasuklah menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu dan membantah penubuhan Malayan Union. Satu jawatankuasa yang terdiri dari Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan Encik Zainal Abidin Ahmad ( (Za'aba) telah dipilih untuk menyediakan draf piagam atau Perlembagaan UMNO.

  • Pada mulanya UMNO dicadangkan Oleh Dato’ Onn Jaafar dengan nama “Pertubuhan Melayu bersatu” atau United Malays Organization”. Bagaimanapun Za’aba mencadangkan supaya ditambah perkataan “kebangsaan” atau “national” selepas perkataan “pertubuhan”. Selepas kongres yang pertama tersebut, dua lagi kongres telah diadakan pada 30 dan 31 Mac 1946 bertempat di Pejabat Akhbar Majlis di Kuala Lumpur dan hari kedua di Rumah Persatuan Penang Peranakan Batu Road, Kuala Lumpur.

  • Pada Kongres yang ketiga yang diadakan di Istana besar Johor Bahru pada 11 dan 12 Mei 1946, UMNO telah secara rasmi ditubuhkan. Dato Onn telah dilantik sebagai Presiden UMNO yang pertama, Di bawah kepimpinannya, UMNO berjaya memaksa kerajaan British untuk membubarkan Malayan Union dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu 1948 telah mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu. Sesuai dengan falsafah penubuhannya yang medukung cita-cita nasionalisme Melayu, perjuangan UMNO pada ketika itu juga sepenuhnya berkisar seputar isu-isu yang berkaitan dengan hak-hak keistimewaan orang Melayu, pengukuhan Kuasa Raja-raja Melayu dan juga isu-isu yang berkaitan dengan kemerdekaan Tanah Melayu.

  • Semangat Nasionalisme Melayu yang wujud semasa awal penubuhan UMNO sangat menebal di kalangan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli UMNO. Keadaan ini dapat lihat apabila cadangan Dato Onn, yang pada masa tersebut merupakan Presiden UMNO, untuk membuka keahlian parti tersebut kepada semua penduduk Tanah Melayu, tanpa mengira kaum, dan nama UMNO ditukarkan menjadi "Pertubuhan Kebangsaan Penduduk Tanah Melayu Bersatu", telah ditentang oleh hampir keseluruhan pemimpin dan ahli UMNO pada ketika tersebut .

  • Disebabkan cadangan itu ditentang, Dato Onn akhirnya meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 - 26 Ogos 1951. Dato Onn kemudian menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) pada 26 Ogos, 1951. Malangnya, parti tersebut tidak mendapat sokongan daripada orang Melayu. Pada tahun 1954, beliau menubuhkan Parti Negara bagi menggantikan Parti Kemerdekaan Malaya. Tujuan penubuhan parti tersebut adalah untuk bertanding dalam pilihan raya umum yang pertama pada tahun 1955. Sekali lagi, partinya gagal mendapat sokongan dan tidak memenangi sebarang kerusi dalam pilihan raya umum. Walau bagaimanapun, beliau masih berusaha untuk mendapatkan tempat dalam politik. Akhirnya, beliau berjaya mendapat satu kerusi di kawasan Parlimen Kuala Terengganu Selatan dalam pilihan raya Persekutuan 1959.

  • Setelah Dato Onn, UMNO telah diterajui oleh Tunku Abdul Rahman pada tahun 1951 , dibawah kepmipinan beliaulah Malaysia telah mencapai kemerdekaan pada 31hb Ogos 1957. Pada masa pemerintahnnya, Tunku meletakkan dasar ekonomi liberal iaitu mana-mana individu atau etnik berhak untuk memilikinya. Dasar ini dilihat sesuai dengan system Demokrasi yang diamalkan oelh kerajaan pimpinannya. Beliau tidak mengutamakan sebarang dasar yang membolehkan kerajaan terlibat secara lansung untuk memperbaiki kedudukan ekonomi orang Melayu. Dasar ekonomi yang diasaskan oleh Tunku ini nampaknya masih lagi mewarisi model ekonomi neoklasikal dengan membiarkan potensi ekonomi dimonopoli oleh bukan Melayu tanpa had. Hasilnya beberapa syarikat besar asing telah menjadi semakin kukuh kedudukan di Malaysia seperti Guthrie, Sime Darby, Harisson And Crosfield serta lain-lain lagi.[9] Dasar-dasar pemerintahan Tunku ini bertentangan dengan prinsip ideologi nasionalisme Melayu seperti yang menjadi dasar perjuangan UMNO. Pembangunan ekonomi di kalangan Melayu terutamanya pada period-period awal selepas kemerdekaan amatlah penting bagi meningkatkan martabat kaum Melayu di tanah air sendiri. Kealpaan Tunku dalam membangunkan taraf ekonomi Melayu ini telah mendapat reaksi kurang senang di kalangan orang Melayu, namun oleh kerana kedudukan beliau yang berasal dari gologan istana, beliau masih lagi dihormati oleh orang-orang Melayu. Kemunduran ekonomi orang-orang Melayu berbanding dengan bangsa-bangsa lain pada ketika pemerintahan Tunku telah membawa kepada ketidakpuasan orang-orang Melayu yang akhirnya telah membawa kepada tercetusnya peristiwa 13hb Mei 1969. Ekoran trajedi ini berbagai pihak didalam UMNO telah mendesak Tunku untuk melatakkan jawatannya.[10]

  • Beliau kemudian telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO pada 1971 dan digantikan oleh timbalannya, Tun Abdul Razak Hussein. Ketika Tun Razak mula menerajui kepimpinan UMNO, beliau telah berhadapan dengan 3 masalah besar iaitu kemunduran ekonomi Melayu, penguasaan ekonomi oleh orang asing dan masalah etnik yang belum reda. Bagi menangani masalah ini Tun Razak telah menubuhkan Unit Perancang Ekonomi Di Jabatan Perdana Menteri yang dipertanggung jawabkan untuk membentuk satu dasar ekonomi yang dapat dimanipulasikan untuk kepentingan bangsa Melayu. Hasilnya Dasar Ekonomi Baru telah dilancarkan oleh Tun Razak bagi memastikan pembangunan ekonomi dikalangan orang-orang Melayu.[11] Sepanjang tempoh pemerintahannya, Tun Razak telah melakukan dua penekanan iaitu politik perpaduan dan politik penstrukturan ekonomi. Pendekatan pertama bertujuan mengekalkan kestabilan dan keharmonian dalam masyarakat serta meningkatkan kelancaran interaksi sosial berbagai kaum. Manakala pendekatan kedua bertujuan untuk proses penstrukturan semula ekonomi dan meyeimbangkan pengagihan ekonomi negara, mengurangkan ketaksamaan kaum dari segi penguasaan ekonomi dan melibatkan orang Melayu dalam ekonomi komersial. Tun Razak juga telah melibatkan kerajaan secara langsung dalam usaha membantu meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu dengan penubuhan institusi amanah seperti PERNAS, MARA, FELDA, UDA dan lain-lain . [12] Dasar-dasar yang diperkenalkan oleh Tun Razak pada zaman pemerintahannya benar-benar menggambarkan asas perjuangan nasionalime Melayu seperti yang dicita-citakan UMNO pada awal penubuhannya.UMNO pada zaman Tun Razak dilihat telah kembali kepada asas utama perjuangannya iaitu bagi menjamin hak-hak keistimewaan orang Melayu dalam pelbagai bidang terutamanya yang melibatkan bidang ekonomi di tanah air sendiri.
  • Pada Januari 1976, Hussein Onn dilantik menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia yang ketiga selepas kematian Tun Abdul Razak. Sepanjang pemerintahannya Hussein Onn hanyalah meneruskan dasar-dasar yang telah dimulakan oleh Tun Razak. Kepimpinan politik Hussein Onn memperlihatkan pola kepimpinan monoton. Istilah monoton bermaksud tidak banyak kemampuan secara objektif yang berjaya ditampilkan dalam proses pembangunan parti dan negara, Transformasi pola kepimpinan beliau menyaksikan rentak budaya politik yang perlahan. Usaha beliau hanya kelihatan dalam kesinambungan dasar-dasar yang ditinggalkan oleh Tun Razak sahaja. [13]

  • Perjuangan UMNO sepanjang pemerintahan Tunku Abdul Rahman sehingga kepada Tun Hussein Onn memperlihatkan bahawa UMNO pada period tersebut secara amnya telah telah berjaya melunaskan tanggung jawabnya, sebagai sebuah parti politik yang bertunjangkan ideologi nasionalime Melayu, untuk mengekalkan hak-hak keistimewaan orang Melayu ditanah air sendiri, walaupun terjadinya tragedi 13hb Mei 1969, namun peristiwa tersebut bolehlah dilihat sebagai membawa keuntungan kepda orang-orang Melayu sendiri kerana ternyata selepas kejadian tersbut Kerajaan Persekutuan yang dikuasai oleh UMNO telah melakukan banyak perubahan yang membolehkan orang Melayu mengubah taraf hidup mereka ditanah air sendiri.

  • Dr. Mahathir Mohamad menggantikan Tun Hussein Onn sebagai Presiden UMNO pada tahun 1981. Dr. Mahathir yang telah memegang pucuk pimpinan UMNO dari tahun 1981 hingga tahun 2003 telah banyak melalui pelbagai peristiwa pahit dan manis didalam UMNO. Namun ketokohan dan karismanya sebagai pemimpin telah membolehkan beliau melalui segala peristiwa tersebut dengan rekod yang cemerlang. Dr. Mahathir layak untuk dinobatkan sebagai nasionalis Melayu sebenar dan “The Ultra Malay” kerana usaha-usahanya dalam memperjuangkan nasib orang melayu yang sanagt mundur dalam aspek ekonomi teutama hasil peninggalan pemerintahan Tunku. Melalui DEB yang masih ada tempoh 9 tahun pelaksanaannya beliau berusaha secara bersungguh-sungguh untuk membina kembali sosio-ekonomi Melayu. Tujuannya untuk memastikan supaya Melayu bukan sahaja menaungi politik tetapi juga mampu bersaing dalam bidang ekonomi yang mencabar. Beliau telah melancarkan Dasar Pandang ke Timur iaitu dengan berpaksikan model sosioekonomi masyarakat jepun dan Korea Selatan untuk merubah gaya hidup dan minda sebahagian intelektual dan golongan menengah Melayu yang pernah belajar di barat yang terlalu mengagungkan nilai dan norma kehidupan Barat. Beliau juga telah melancarkan Dasar Persyarikatan dan Dasar Penswastaan sebagai satu langkah baru dan berani. Tujuan Dasar Penswataan adalah untuk melihat lebih ramai orang Melayu terlibat dalam bidang perniagaan yang mampu bersaing dengan orang asing. Di bawah dasar ini peluang-peluang perniagaan diberikan kepada orang Melayu yang berkemampuan dan hasilnya telah berjaya melahirkan ramai jutawan dan Korporat Melayu. Beliau juga telah menukarkan corak ekonomi negara ini daripada negara bersasaskan pertanian kepada negara berasaskan perindustrian.[14] Pada zaman beliau juga telah diperkenalkan program-program Islamisasi sebagai tindak balas daripada tekanan-tekanan yang wujud pada zaman pemerintahannya seperti kemunculan gerakan dakwah, penubuhan ABIM dan kemenangan PAS di Kelantan.

  • Sepanjang era pemerintahan Dr. Mahathir UMNO masih tetap mengekalkan dasar utama perjuangannya iaitu semangat nasionalim Melayu. Dsar perjuangan UMNO tidak pernah berubah dan matlamat utama perjuangan politiknya bagi memperjuangkan adalah semangat nasionalisme Melayu.

  • Selepas Dr. Mahathir meletak jawatnnya pada tahun 2003 tempatnya telah digantikan oleh Abdullah Ahmad Badawi selaku Presiden UMNO yang baru.

  • PAS dan UMNO ternyata, daripada latar belakang perjuangan mereka seperti yang dibincangkan di atas mempunyai wadah-wadah ideologi politik yang amat berbeza untuk diperjuangkan. PAS sepanjang perjuangannya tetap mengekalkan ideologi Islamnya, manakala UMNO pula tetap tegar dengan semangat nasionalisme Melayunya. Dua sisi perjuangan ideologi politik yang berbeza ini telah mencetuskan pelbagai insiden antara pengikut PAS dan UMNO.

__________________________________________________________

  • Rujukan
    [1] Abu Bakar Hamzah, “Al-Imam and Politics”, dalam Islamika II (Kuala Lumpur: Sarjana Enterprise, 1982), hlm.131-143.
    [2] Kamarulnizam Abdullah, “The Politics of Islam in Contemporary Malaysia”, Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, 2003, hlm. 43-45.
    [3] Burhanuddin Al-Helmy, “Falsafah Kebangsaan Melayu”, Pustaka Semenanjung Bukit Mertajam, 1964. Lihat Kamarudin Jaafar,” Dr. Burhanuddin Al-Helmy: Politik Melayu dan Islam”, Yayasan Anda Sdn. Bhd., 1980, hlm.14.
    [4] Ibid.,
    [5] Abdul Rahman Haji Abdullah, Pemikiran Islam Di Malaysia., Jakarta: Gema Insani Press (Jakarta) 1997., hlm. 224
    [6] Abdul Rahman Haji Abdullah, Pemikiran Islam Di Malaysia., Jakarta: Gema Insani Press (Jakarta) 1997., hlm. 225
    [7] Mohd Izani Mohd Zain, “Islam dan Demokrasi: Cabaran Politik Muslim Kontemporari di Malaysia”., Penerbit University Malaya., 2005
    [8] Ibrahim Ahmad, Konflik UMNO-PAS Dalam Isu Islamisasi., IBS buku Sdn Bhd., 1989, hlm. 56
    [9] Dinamika Kepimpinan Politik UMNO, Jamaie Hamil, Di dalam Demokrasi Kepimpinan dan Keselamatan Dalam Politik Malaysia., disunting oleh Ghazali Mayudin, Jamaie Hamil, Siti daud dan Zaini Othman., Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, 2006, hlm.108-109.
    [10] Ibid., hlm.,116
    [11] Ibid, hlm,. 118
    [12] Ibid., hlm.,119
    [13] Ibid., hlm. 121
    [14] Ibid., hlm.124

Friday, May 8, 2009

SANG DEWATA MULIA RAYA


Duhai Dewata Mulia Raya
Wujud satu
aku bagaimana?

Duhai Dewata Mulia Raya
Arah-mu tak berarah
pujaku untukmu kemana?

Duhai Dewata Mulia Raya
Ruang mu tak beruangan
nanti kita bagaimana?

Duhai Dewata Mulia Raya
aku gagal
memahamimu...

Reza

MARI MENGENAL TUHAN

APAKAH YANG DIKATAKAN TUHAN?

  • Kata Tuhan merujuk kepada suatu zat abadi dan supranatural, biasanya dikatakan mengawasi dan memerintah manusia dan alam semesta atau jagat raya. Hal ini bisa juga digunakan untuk merujuk kepada beberapa konsep-konsep yang mirip dengan ini misalkan sebuah bentuk energi atau kesadaran yang merasuki seluruh alam semesta, di mana keberadaan-Nya membuat alam semesta ada; sumber segala yang ada; kebajikan yang terbaik dan tertinggi dalam semua makhluk hidup; atau apapun yang tak bisa dimengerti atau dijelaskan. Banyak tafsir daripada nama "Tuhan" ini yang bertentangan satu sama lain. Meskipun kepercayaan akan Tuhan ada dalam semua kebudayaan dan peradaban, tetapi definisinya lain-lain. Istilah Tuan juga banyak kedekatan makna dengan kata Tuhan, dimana Tuhan juga merupakan majikan atau juragannya alam semesta. Tuhan punya hamba sedangkan Tuan punya sahaya atau budak.
    Kata tuhan disebutkan lebih dari 1000 kali dalam quran

Tuhan atau Dewa?

  • Secara filsafat, prestasi dalam pencarian Tuhan biasanya berujung pada penemuan eksistensi Tuhan saja, dan tidak sampai pada substansi tentang Tuhan. Dalam istilah filsafat eksistensi Tuhan itu dikenal sebagai absolut, distinct dan unik.
  • Absolut itu artinya keberadaanya mutlak bukannya relatif. Hal ini dapat dipahami, bahwa pernyataan semua kebenaran itu relatif itu tidak benar. Kalau semua itu relatif, bagaimana kita bisa mengetahui bahwa sesuatu itu relatif. Padahal yang relatif itu menjadi satu-satunya eksistensi realitas. Ibarat warna yang ada di seluruh jagat ini hanya putih, bagaimana kita bisa tahu putih padahal tidak ada pembanding selain putih. Dengan demikian tidak bisa disangkal adanya kebenaran itu relatif, dan secara konsisten tidak bisa disangkal pula adanya kebenaran mutlak itu. Dengan kemutlakannya, ia tidak akan ada yang menyamai atau diperbandingkan dengan yang lain (distinct). Kalau tuhan dapat diperbandingkan tentu tidak mutlak lagi atau menjadi relatif. Karena tidak dapat diperbandingkan maka tuhan bersifat unik, dan hanya ada dia satu-satunya. Kalau ada yang lain, berarti dia tidak lagi distinct dan tidak lagi mutlak.

  • Dalam gagasan Nietzsche, istilah "Tuhan" juga merujuk pada segala sesuatu yang dianggap mutlak kebenarannya. Sedang Nietzsche berpendapat tiada "Kebenaran Mutlak"; yang ada hanyalah "Kesalahan yang tak-terbantahkan". Karenanya, dia berkata, "Tuhan telah mati".
    "Kesalahan yang tak-terbantahkan" dengan "Kebenaran yang-tak terbantahkan" tidaklah memiliki perbedaan yang signifikan. Sekiranya pemikiran Nietszhe ini dimanfaatkan untuk melanjutkan proses pencairan Tuhan, maka Tuhan itu suatu eksistensi yang tak terbantahkan. Dengan demikian eksistensi absolut, mutlak dan tak terbantahkan itu sama saja.
    Jadi, persoalan umat manusia dalam proses pencairan Tuhan tiada lain proses penentuan peletakan dirinya kepada (segala) sesuatu yang diterimanya sebagai 'tak terbantahkan', atau mutlak, atau absolut.
    Muhammad 'Imaduddin 'Abdulrahim Ph.D mendefiniskan Tuhan sebagai segala sesuatu yang dianggap penting dan dipentingkan sehingga dirinya rela didominirnya (Buku:Kuliah Tauhid).
  • Perbedaan Tuhan dengan dewa hanya sekedar perbedaan terjemah bahasa, meski masing-masing punya latar belakang perkembangan makna terkait dengan apresiasi masing-masing atas konsepsi Ketuhanannya. Namun secara universal keduanya menunjuk pada eksistensi yang sama, yaitu soal 'Yang Tak Terbantahkan'

Konsekuensi Eksistensi Tuhan

  • Dengan kemutlakannya, Tuhan tentunya tidak terikat oleh tempat dan waktu. Baginya tidak dipengaruhi yang dulu atau yang akan datang. Tuhan tidak memerlukan tempat, sehingga pertanyaan tentang dimana Tuhan hanya akan membatasi kekuasaannya. Maka baginya tidak ada kapan lahir atau kapan mati.

  • Manusia dalam mencari Tuhan dengan bekal kemampuan penggunaan akalnya dapat mencapai tingkat eksistensinya. Kemungkinan sejauh ini, kemutlakan Tuhan menyebabkan manusia yang relatif itu tidak dapat menjangkau substansi Tuhan. Dengan demikian informasi tentang substansi Tuhan itu apa, tentunya berasal dari Sang Mutlak atau Tuhan itu sendiri.
  • Di dunia ini banyak agama yang mengklaim sebagai pembawa pesan Tuhan. Bahkan ada agama yang dibuat manusia (yang relatif) termasuk pembuatan substansi Tuhan itu tentu. Karena banyaknya nama dan ajaran agama yang bervariasi tidak mungkin semuanya benar. Kalau substansi si mutlak ini bervariasi, maka hal itu bertentangan dengan eksistensinya yang unik. Untuk menemukan informasi tentang substansi yang mutlak, yang unik dan yang distinct itu dapat menggunakan uji autentistas sumber informasinya. Terutama terkait dengan informasi Tuhan dalam memperkenalkan dirinya kepada manusia apakah mencerminkan eksistensinya itu.

Tuhan menurut monoteisme tradisi Abraham (Ibrahim)

  • Istilah umum Tuhan biasa dipakai sebagai sebutan oleh penganut monoteisme. Beberapa istilah untuk Tuhan muncul dari perbedaan bahasa dan tradisi agama. Kedua-dua cabang ini menghasilkan perkembangan arti istilah "Tuhan”".
  • AllahIslam/Arab. Lihat pula 99 Asma Allah .

  • Yehowa atau Yahweh – salah satu istilah yang dipakai Alkitab. Istilah ini berasal dari istilah berbahasa Ibrani tetragrammaton YHVH (יהוה). Nama ini tidak pernah dilafalkan karena dianggap sangat suci, maka cara pengucapan YHVH yang benar tidaklah diketahui. Biasanya yang dilafalkan adalah Adonai yang berarti Tuan.
  • Sang Hyang Tritunggal maha suci yang artinya adalah Bapa, Putra, dan Roh Kudus, terutama dipakai dalam Gereja Katolik dan Gereja Ortodoks. Konsep ini dipakai sejak Konsili Nicea pada tahun 325 M.

adaptasi dari:http://id.wikipedia.org/wiki/Tuhan

ONE MALAYSIA

  • The concept of One Malaysia is similar to the Nation-State Concept in political science. Below is some aspects of Nation-State's concept known to the political science's society. You read this article and decide whether the idea of One Malaysia is a genuine idea or its just some bullshit from those who coined it.

NATION-STATE

  • Traditionally, a nation-state is a specific form of state, which exists to provide a sovereign territory for a particular nation, and which derives its legitimacy from that function. The state is a political and geopolitical entity; the nation is a cultural and/or ethnic entity. The term "nation-state" implies that they geographically coincide, and this distinguishes the nation-state from the other types of state, which historically preceded it. If successfully implemented, this implies that the citizens share a common language, culture, and values — which was not the case in many historical states. A world of nation-states also implements the claim to self-determination and autonomy for every nation, a central theme of the ideology of nationalism. (For ambiguities in the usage of terms such as nation, international, state, and country, see Nation).

The nation-state model in practice

  • Political science uses the term "nation-state" for most existing sovereign states, even if their political boundaries do not coincide with ethnic boundaries. In some cases, the geographic boundaries of an ethnic population and a political state largely coincide. In these cases, there is little immigration or emigration, few members of ethnic minorities, and few members of the "home" ethnicity living in other countries. Portugal is seen as one of the best examples of a nation-state. Although surrounded by other lands and people, the Portuguese nation has been the same for almost 900 years. Since its foundation, in 1143, Portugal remained as a single nation living in a single country. Ethnically, Portuguese people are related to Celts, Romans, Germanic peoples like the Suebi and the Visigoths and have been under moorish control for nearly 500 hundred years (see:Berbers and Moors) being the south of the country the region which have suffered the most. Portugal had a great colonial Empire for more than 500 years. Nowadays, Portugal is a very singular country that is still seen as a nation-state though Galicians are still considered by some the same ethnic stock as the Portuguese (specially those in the north). Iceland is often seen as a strong example of a nation-state. Although the inhabitants are ethnically related to other Scandinavian groups, the national culture and language are found only in Iceland. There are no cross-border minorities — the nearest land is too far away. Japan is also traditionally seen as a good example of a nation-state, although it includes minorities of the ethnically distinct Ryūkyū peoples in the south, Koreans, Chinese and Filipinos, and on the northern island of Hokkaidō, the indigenous Ainu minority; see also Japanese Demographics and Ethnic issues in Japan. Both Iceland and Japan are island nations. Portugal, curiously, is not an island and is surrounded by other historic nations in Europe.

  • The notion of a "national identity" also extends to countries which host multiple ethnic or language groups. For example, Switzerland is constitutionally a confederation of cantons, and has four official languages, but it has also a 'Swiss' national identity, a national history, and a classic national hero, Wilhelm Tell. [1] Many historical conflicts have arisen where political boundaries do not correspond with ethnic or cultural boundaries. For example, the Hatay Province was transferred to Turkey from Syria after the majority-Turk population complained of mistreatment.
  • The traditional homeland of the Kurdish people extends between northern Iraq and eastern Turkey, and western Iran. Some of its inhabitants call for the creation of an independent Kurdistan, citing mistreatment by the Turkish and Iraqi governments. An armed conflict between the Kurdistan Workers Party and the Turkish government over this issue has been ongoing since 1984. Belgium is a classic example of a disputed nation-state. The state was formed by secession from the United Kingdom of the Netherlands in 1830, and the Flemish population in the north speaks Dutch. The Flemish identity is also ethnic and cultural, and there is a strong separatist movement. The Walloon identity is linguistic (Francophone) and regionalist. There is also a unitary Belgian nationalism, several versions of a Greater Netherlands ideal, and a German-speaking region annexed from Prussia in 1920, and re-annexed by Germany in 1940–1944. China covers a large geographic area, and uses the concept of "Zhonghua minzu" — "a Chinese people" — although it also officially recognises the majority Han ethnic group, and no fewer than 55 national minorities. Where part of the national group lives in a neighbouring nation-state, it is usually called a national minority. In some cases states have reciprocal national minorities, for instance the Slovaks in Hungary and the Magyars (ethnic Hungarians) in Slovakia. National minorities should not be confused with a national diaspora, which is typically located far from the national border. Most modern diasporas result from economic migration, for example the Irish diaspora. The possession of dependent territories does influence the status of a nation-state. A state with large colonial possessions is obviously inhabited by many ethnic groups, and is not a mono-ethnic state.
  • However, in most cases, the colonies were not considered an integral part of the motherland, and were separately administered. Some European nation-states have dependent territories in Europe. Denmark contains virtually all ethnic Danes and has relatively few foreign nationals within it. However, it exercises sovereignty over the Faroe Islands and Greenland.
History and origins
  • Nationalism. The origins and early history of nation-states are disputed. A major theoretical issue is: "which came first — the nation or the nation-state?" For nationalists themselves, the answer is that the nation existed first, nationalist movements arose to present its legitimate demand for sovereignty, and the nation-state met that demand. Some "modernisation theories" of nationalism see the national identity largely as a product of government policy, to unify and modernise an already existing state. Most theories see the nation-state as a 19th-century European phenomenon, facilitated by developments such as mass literacy and the early mass media.

  • However, historians also note the early emergence of a relatively unified state, and a sense of common identity, in England, Portugal and the Dutch Republic. In France, Eric Hobsbawm argues, the French state preceded the formation of the French people. Hobsbawm considers that the state made the French nation, and not French nationalism, which emerged at the end of the 19th century, the time of the Dreyfus Affair. At the time of the 1789 French Revolution, only half of the French people spoke some French, and between 12% to 13% spoke it "fairly", according to Hobsbawm. During Italian unification, the number of people speaking the Italian language was even lower. The French state promoted the unification of various dialects and languages into the French language. The introduction of conscription, and the Third Republic's 1880s laws on public instruction, facilitated the creation of a national identity, under this theory. The theorist Benedict Anderson argues that nations are "imagined communities" (the members cannot possibly know each other), and that the main causes of nationalism and the creation of an imagined community are the reduction of privileged access to particular script languages (e.g. Latin), the movement to abolish the ideas of divine rule and monarchy, as well as the emergence of the printing press under a system of capitalism (or, as Anderson calls it, "print-capitalism"). The "state-driven" theories of the origin of nation-states tend to emphasise a few specific states, such as France and its rival England.

  • These states expanded from core regions, and developed a national consciousness and sense of national identity ("Frenchness" and "Englishness"). Both assimilated peripheral regions (Wales, Brittany, Aquitaine and Occitania); these areas experienced a revival of interest in the regional culture in the 19th century, leading to the creation of autonomist movements in the 20th century. Some nation-states, such as Germany or Italy, came into existence at least partly as a result of political campaigns by nationalists, during the nineteenth century. In both cases, the territory was previously divided among other states, some of them very small. The sense of common identity was at first a cultural movement, such as in the Völkisch movement in German-speaking states, which rapidly acquired a political significance. In these cases, the nationalist sentiment and the nationalist movement clearly precede the unification of the German and Italian nation-states. The idea of a nation-state is associated with the rise of the modern system of states — often called the "Westphalian system" in reference to the Treaty of Westphalia (1648). The balance of power, which characterises that system, depends for its effectiveness upon clearly defined, centrally controlled, independent entities, whether empires or nation-states, which recognise each other's sovereignty and territory.

  • The Westphalian system did not create the nation-state, but the nation-state meets the criteria for its component states (assuming that there is no disputed territory). The nation-state received a philosophical underpinning in the era of Romanticism, at first as the 'natural' expression of the individual peoples (romantic nationalism — see Fichte's conception of the Volk, which would be later opposed by Ernest Renan). The increasing emphasis during the 19th century, on the ethnic and racial origins of the nation, led to a redefinition of the nation-state in these terms. Racism, which in Boulainvilliers's theories was inherently antipatriotic and antinationalist, joined itself with colonialist imperialism and "continental imperialism", most notably in pan-Germanic and pan-Slavic movements [2].
  • This relation between racism and nationalism reached its height in the fascist and Nazi movements of the 20th century. The specific combination of 'nation' ('people') and 'state' expressed in such terms as the Völkische Staat and implemented in laws such as the 1935 Nuremberg laws made fascist states such as early Nazi Germany qualitatively different from non-fascist nation-states. Obviously, minorities, who are not part of the Volk, have no authentic or legitimate role in such a state. In Germany, neither Jews nor the Roma were considered part of the Volk, and specifically targeted for persecution. However German nationality law defined 'German' on the basis of German ancestry (as it still largely does), excluding all non-Germans from the 'Volk'. In recent years, the nation-state's claim to absolute sovereignty within its borders has been much criticised. A global political system based on international agreements, and supra-national blocs characterized the post-war era. Non-state actors, such as international corporations and non-governmental organizations, are widely seen as eroding the economic and political power of nation-states, leading to their eventual disappearance. [1]
  • What states existed before nation-states? In Europe, in the eighteenth century, the classic non-national states were the multi-ethnic empires, (the Austro-Hungarian Empire, the Russian Empire, the Ottoman Empire, the British Empire), and smaller states at what would now be called sub-national level. The multi-ethnic empire was a monarchy ruled by a king, emperor, or Sultan. The population belonged to many ethnic groups, and they spoke many languages. The empire was dominated by one ethnic group, and their language was usually the language of public administration. The ruling dynasty was usually, but not always, from that group. This type of state is not specifically European: such empires existed on all continents. Some of the smaller European states were not so ethnically diverse, but were also dynastic states, ruled by a royal house. Their territory could expand by royal marriage, or merge with another state when the dynasty merged. In some parts of Europe, notably Germany, very small territorial units existed.

  • They were recognised by their neighbours as independent, and had their own government and laws. Some were ruled by princes or other hereditary rulers, some were governed by bishops or abbots. Because they were so small, however, they had no separate language or culture: the inhabitants shared the language of the surrounding region. In some cases these states were simply overthrown by nationalist uprisings in the 19th century. Some older nation-states, such as England and France seem to have grown by accretion of smaller entities, before the 19th century. Liberal ideas of free trade played a role in German unification, which was preceded by a customs union, the Zollverein. However, the Austro-Prussian War, and the German alliances in the Franco-Prussian War, were decisive in the unification.

Characteristics of the nation-state

  • Nation-states have their own characteristics, differing from those of the pre-national states. For a start, they have a different attitude to their territory, compared to the dynastic monarchies: it is semi-sacred, and non-transferable. No nation would swap territory with other states simply, for example, because the king's daughter got married. They have a different type of border, in principle defined only by the area of settlement of the national group, although many nation-states also sought natural borders (rivers, mountain ranges). The most noticeable characteristic is the degree to which nation-states use the state as an instrument of national unity, in economic, social and cultural life.

  • The nation-state promoted economic unity, first by abolishing internal customs and tolls. In Germany this process - the creation of the Zollverein - preceded formal national unity. Nation-states typically have a policy to create and maintain a national transportation infrastructure, facilitating trade and travel. In 19th-century Europe, the expansion of the rail transport networks was at first largely a matter for private railway companies, but gradually came under control of the national governments. The French rail network, with its main lines radiating from Paris to all corners of France, is often seen as a reflection of the centralised French nation-state, which directed its construction. Nation-states continue to build, for instance, specifically national motorway networks. Specifically trans-national infrastructure programmes, such as the Trans-European Networks, are a recent innovation. The nation-states typically had a more centralised and uniform public administration than its imperial predecessors: they were smaller, and the population less diverse. (The internal diversity of, for instance, the Ottoman Empire was very great). After the triumph of the nation-state in Europe, regional identity was subordinate to national identity, in regions such as Alsace-Lorraine, Catalonia, Brittany, Sicily, Sardinia and Corsica. In many cases, the regional administration was also subordinated to central (national) government. This process was partially reversed from the 1970s onward, with the introduction of various forms of regional autonomy, in formerly centralised states such as France. However, the most obvious impact of the nation-state, as compared to its non-national predecessors, is the creation of a uniform national culture, through state policy. The model of the nation-state implies that its population constitute a nation, united by a common descent, a common language, and many forms of shared culture. When the implied unity was absent, the nation-state often tried to create it. It promoted a uniform national language, through language policy. (When Italy was united as a political entity, the majority of the population could not speak Italian.)

  • The creation of national systems of compulsory primary education and a relatively uniform curriculum in secondary schools, was the most effective instrument in the spread of the national languages. The schools also taught the national history, often in a propagandistic and mythologised version, and (especially during conflicts) some nation-states still teach this kind of history. [3] Language and cultural policy was sometimes negative, aimed at the suppression of non-national elements. Language prohibitions were sometimes used to accelerate the adoption of national languages, and the decline of minority languages, see Germanisation. In some cases these policies triggered bitter conflicts and separatism. Where it worked, the cultural uniformity and homogeneity of the population increased. Conversely, the cultural divergence at the border became sharper: in theory, a uniform French identity extends from the Atlantic coast to the Rhine, and on the other bank of the Rhine, a uniform German identity begins. To enforce that model, both sides have divergent language policy and educational systems, although the linguistic boundary is in fact well inside France, and the Alsace region changed hands four times between 1870 and 1945.
Minorities.
  • The most obvious deviation from the ideal of 'one nation, one state', is the presence of minorities, especially ethnic minorities, which are clearly not members of the majority nation. The nationalist definition of a nation is always exclusive: no nation has open membership. In most cases, there is a clear idea that surrounding nations are different, and that includes members of those nations who live on the 'wrong side' of the border. Historical examples of groups, who are specifically singled out as outsiders, are the Roma and Jews in Europe. Negative responses to minorities within the nation-state have ranged from state-enforced cultural assimilation, to expulsion, persecution, violence, and extermination. The assimilation policies are usually state-enforced, but violence against minorities is not always state-initiated: it can occur in the form of mob violence such as lynching or pogroms.

  • Nation-states are responsible for some of the worst historical examples of violence against minorities—that is, minorities which were not considered part of the nation. However, many nation-states do accept specific minorities as being in some way part of the nation, and the term national minority is often used in this sense. The Sorbs in Germany are an example: for centuries they have lived in German-speaking states, surrounded by a much larger ethnic German population, and they have no other historical territory. They are now generally considered to be part of the German nation, and are accepted as such by the Federal Republic of Germany, which constitutionally guarantees their cultural rights. Of the thousands of ethnic and cultural minorities in nation-states across the world, only a few have this level of acceptance and protection. Multiculturalism is an official policy in many states, establishing the ideal of peaceful existence among multiple ethnic, cultural, and linguistic groups. Many nations have laws protecting minority rights.
Irredentism
  • Main article: Irredentism.Ideally, the border of a nation-state extends far enough to include all the members of the nation, and all of the national homeland. Again, in practice some of them always live on the 'wrong side' of the border. Part of the national homeland may be there too, and it may be inhabited by the 'wrong' nation. The response to the non-inclusion of territory and population may take the form of irredentism - demands to annex unredeemed territory and incorporate it into the nation-state. Irredentist claims are usually based on the fact that an identifiable part of the national group lives across the border. However, they can include claims to territory where no members of that nation live at present, either because they lived there in the past, or because the national language is spoken in that region, or because the national culture has influenced it, or because of geographical unity with the existing territory, or for a wide variety of other reasons. Past grievances are usually involved (see Revanchism).

  • It is sometimes difficult to distinguish irredentism from pan-nationalism, since both claim that all members of an ethnic and cultural nation belong in one specific state. Pan-nationalism is less likely to ethnically specify the nation. For instance, variants of Pan-Germanism have different ideas about what constituted Greater Germany, including the confusing term Grossdeutschland - which in fact implied the inclusion of huge Slavic minorities from the Austro-Hungarian Empire. Typically, irredentist demands are at first made by members of non-state nationalist movements. When they are adopted by a state, they result in tensions, and actual attempts at annexation are always considered a casus belli, a cause for war. In many cases, such claims result in long-term hostile relations between neighbouring states. Irredentist movements typically circulate maps of the claimed national territory, the greater nation-state. That territory, which is often much larger than the existing state, plays a central role in their propaganda. For examples, see below (See Also). Irredentism should not be confused with claims to overseas colonies, which are not generally considered part of the national homeland. Some French overseas colonies would be an exception: French rule in Algeria did indeed treat the colony legally as a département of France, unsuccessfully.
Future
  • References
    1. ^ Thomas Riklin, 2005. Worin unterscheidet sich die schweizerische "Nation" von der Französischen bzw. Deutschen "Nation"? [4]2. ^ See Hannah Arendt's The Origins of Totalitarianism (1951) 3. ^ Council of Europe, Committee of Ministers Recommendation Rec(2001)15 on history teaching in twenty-first-century Europe (Adopted by the Committee of Ministers on 31October 2001 at the 771st meeting of the Ministers’ Deputies) UNITED for Intercultural Action History Interpretation as a Cause of Conflicts in Europe. [5] Eric Hobsbawm, Terence Ranger (1992). The Invention of Tradition. Cambridge University Press, 1992. Billie Melman Claiming the Nation's Past: The Invention of an Anglo-Saxon Tradition. Journal of Contemporary History, Vol. 26, No. 3/4, The Impact of Western Nationalisms: Essays Dedicated to Walter Z. Laqueur on the Occasion of His 70th Birthday (Sep., 1991), pp. 575-595. Christopher Hughes, Robert Stone Nation-Building and Curriculum Reform in Hong Kong and Taiwan. China Quarterly, No. 160 (Dec., 1999), pp. 977-991.

(adapted from

KAU


tenanglah
aku hembus nafas cinta
kedadamu
biar reda
gelisahmu

tenanglah
aku kirim rindu
kesanubarimu
biar sembuh
luka dan dukamu

tenanglah
kanku bawa aku
kepadamu
biarpun sejuta dewa
memerangi perjalananku
kearahmu...

reza